top of page
  • Yazarın fotoğrafıReha Ersavcı

Berkant - Samanyolu



Berkant Akgürgen (DT. 31 Aralık 1938 - ÖT. 1 Ekim 2012) Türk besteci, müzisyen ve oyuncudur.


Berkant Akgürgen, babası Hasan Akgürgen'in köy enstitülerindeki görevi nedeniyle Ankara'nın Hasanoğlan köyünde dünyaya geldi. Müzik tutkusu, henüz ortaöğrenim yıllarında mızıka ile başladı. Ardından piyano çalmayı öğrendi. Yatılı okuduğu Denizli Lisesi'nden 1956'da mezun olduktan bir yıl sonra ilk sahne deneyimini yaşadı. Ankara'da bir düğün salonunda "Üstün Poyrazoğlu Orkestrası" ile sahneye çıktı. Aynı yıl kurduğu "Jüpiter Kenteti" adlı müzik topluluğuyla gece kulüplerinde çalışmaya başladı. Bu süreçte TRT Ankara Radyosu'nda program yaptı. Askerliği sırasında bando takımında yer almasının ardından İstanbul'a giderek saksafonu öğrendi. Ankara'da, 1964'te Yurdaer Doğulu ile orkestra kurup çalışmalarına devam etti. Vasfi Uçaroğlu Orkestrası'na, 1965'te solist olarak katılan Berkant, ilk plağını da aynı yıl çıkardı. 1967'de sinema alanında da yer alan Berkant, 1971 yılına kadar çeşitli filmlerde rol aldı. Beste ve şarkı sözü uyarlaması, yazarlığı yaptı.


Sezen Cumhur Önal, Metin Bükey ve Teoman Alpay ile de çalışan sanatçı, 1968 yılında çıkardığı Samanyolu adlı şarkısıyla çok kısa sürede zirveye tırmandı.


Berkant'ın seslendirdiği, sözlerini Teoman Alpay'ın yazdığı ve bestesi Metin Bükey'e ve düzenlemesi Osman İşmen'e ait olan "Samanyolu" adlı Şarkının plağı 1968 yılında 100.000'in üzerinde satarak Türkiye'de platin plak alan ilk plâk olmuştur. “Samanyolu” Özerman’ın da dediği gibi batı müziğine çok yakın bir makam olan rast makamında yazılmıştı. O günlerde Türkiye’de bulunan Patricia Carli şarkıya Fransızca sözler yazarak Tanju Okan ile beraber “Samanyolu”nu Avrupa’ya açma projesine girişti. Finansal sıkıntılardan dolayı Tanju Okan, Fransa’ya gidemeyince Hollandalı şarkıcı David Alexander Winter’ın “Oh Lady Mary” adıyla okuduğu şarkı birçok ülkede hit oldu. 1969 yılında Dalida tarafından okunan İtalyanca versiyonu İtalya’da listelerde sekizinci sıraya kadar yükseldi. Samanyolu üç farklı dile adapte edilerek yurt dışında listelere girmeyi başaran ilk Türk Pop eseri olmuştu.


Samanyolu'nun ortaya çıkış hikayesi


Adnan Ekinci, 19 Şubat 2005'te Radikal gazetesi için kaleme aldığı yazıda Samanyolu şarkısının ilginç öyküsünü anlattı. "Samanyolu şarkısının ilginç hikâyesini yazmak ne zamandır aklımdaydı. Herkes gibi benim de çok sevdiğim bu şarkının ilginç hikâyesinin bende kalmasından rahatsızlık duyuyordum." diyen Ekinci, şarkının söz yazarı Teoman Alpay'ın ölümü ile gündeme gelen "Şarkının bestecisi kim" tartışmasını hatırlatan Ekinci, "Konuyla ilgili olarak şu ana kadar görüş bildirenlerde, ağırlıklı olarak bestecinin Alpay olduğuna ilişkin bir kanaat var. Gördüğüm kadarıyla Metin Bükey'e haksızlık yapılıyor. Bu konuda bildiklerimi aktarmamın bir faydası olur mu bilmiyorum ama en azından hep yazmayı düşündüğüm bu güzel şarkının oldukça ilginç hikâyesinin ben de saklı kalmamasına vesile olacaktır" ifadelerini kullandı. Ekinci, yazıda şarkının hikayesini şöyle anlattı:


"1960'lı yılların ortasında Hülya Koçyiğit ile Ediz Hun'un oynadığı, Erman Film tarafından çekilen Samanyolu filmi büyük ilgi görmüş, haftalarca vizyonda kalmıştı. Film izleyenler, sinemadan çıktıktan sonra önlerine ilk çıkan 'plakçı' dükkanlarına girerek, Samanyolu şarkısının plağını sormaya başlamıştı. Bu beklenmedik gelişmeyi öğrenen Hürrem Erman, filmin müziğini yapan Metin Bükey'i yanına çağırarak, bu fırsatı kullanmasını, acele plak yapmasını önermişti. Tezcanlılığı ile ünlü olan Metin Bükey, Hürrem Bey'in yanından ayrıldıktan sonra Teoman Alpay'ı bulmuş, şarkı sözü yazması için önlerine çıkan ilk meyhaneye oturmuşlardı. Güfte yazma konusunda olağanüstü bir yeteneği olan Alpay, müziğe uygun sözleri rakı masasındaki peçete kağıtlarına yazmakta fazla zorlanmamıştı. Ne var ki, romanın ve filmin adı olan 'Samanyolu' kelimesini şarkıya uyarlamakta zorlanıyorlardı. Ne yapsalar, ne etseler olmuyordu. Şarkıya uygun sözleri çok kısa sürede bulmuşlardı ama, saatler geçtiği halde bu engeli bir türlü aşamıyorlardı. Oysa Metin Bükey'in çok acelesi vardı, bir an önce plakçı firmasına gitmek için sabırsızlanıyordu. Bükey, peçeteleri toplayarak, hemen plakçısının yolunu tutmuştu. Bükey ve plakçısı, şarkının kim tarafından okunacağı konusunda akıllarına gelen ilk uygun isim, o dönemde değişik tarzıyla beğeni toplamakta olan Timur Selçuk oldu. Apar topar Selçuk'u bulmuşlardı ama umdukları ilgiyi bulamamış, büyük bir hayal kırıklığıyla yanından ayrılmışlardı. Timur Selçuk, şarkıyı çok alaturka bulmuş, tarzına uygun görmediği için tekliflerini kabul etmemişti.


İki kafadar, başka bir yorumcu bulmak için kara kara düşünürken, Vasfi Uçaroğlu Orkestrası'nın solisti olan ve o dönemde adı yeni yeni duyulmaya başlayan Berkant akıllarına geldi. Sevinç içinde birbirlerine sarılıp, Berkant'ı aramaya koyuldular. Kör talih peşlerini bırakmıyordu, Berkant o sırada İzmir Fuarı'nda sahneye çıkıyordu. Şehirlerarası telefon bağlantılarında saatlerce sıra bekleyerek, sonunda Berkant'a ulaşmayı başarmışlardı. Berkant ne olup bittiğini anlamadan İstanbul'a geldi ve kendini kayıt stüdyosunda buldu. Birkaç provadan sonra kayda geçildi ve Berkant aynı gün İzmir'e döndü. Gerisini hepimizi biliyoruz. Samanyolu şarkısı, filmden daha büyük iş yaptı ve dillerde name oldu.


Bir farklı versiyonda, şarkının hem beste ve hem de güftesinin Teoman Alpay’a ait olduğu iddia edilse de “Samanyolu” filminde eserin sadece enstrümantal olarak çalınmış olması, şarkı sözlerinin daha sonra yazılmış olma ihtimalini güçlendiriyor. Sonunda Doğan Hızlan’ın da dediği gibi 45’liğin üzerinde yazanı da göz ardı etmememiz ve 150 filmin müziğine imza atmış olan Metin Bükey’e de hakkını teslim etmemiz gerekiyor.



Dillerden düşmeyen "Samanyolu" şarkısıyla kalpleri fetheden Berkant, 1 Ekim 2012 tarihinde 74 yaşında iken akciğer kanserine yenik düştü. Berkant'ın cenazesi Karacaahmet Mezarlığı'nda toprağa verildi.


Berkant'ın evlilikleri


Berkant, 'Bayan Bacak' lakaplı Serpil Örümcer'le 1972'de yaptığı evliliği "En büyük hatayı Serpil'le evlenmekle yaptım" diye değerlendirdi. Evliliğinin bir yıl sürdüğünü, 36 yıldır mahkum edildiğini söyleyen Berkant, "O yılları hatırlamak bile istemiyorum. Ben kötü bir insan değilim, toplum bunu böyle bilsin. Serpil kendi hatalarının bedelini ödüyor" dedi.


SON eşi Engin Akgürgen'le 34 yıldır mutlu bir evliliği olduğunu belirten 'Bay Samanyolu' Berkant, Serpil Örümcer'den olan kızı Fulya'nın dışında iki erkek çocuk sahibi. Berkant, Bayan Bacak'la evliliğini şu sözlerle anlattı: "Farklıydık. Serpil Örümcer’e aşık olup evlendim ama gerçeği aynı evde yaşamaya başlayınca öğrendim. Aramızda korkunç bir kültür ve görüş farkı vardı. Annesi de bizimle yaşıyordu ve onunla da geçinemiyordum. Evin içinde her gün kavga gürültü vardı. Ayrılmak mecburiyetinde kaldım. İyi ki de ayrılmışım. Kızıma 'Baban öldü' demişler. Fulya 10 yaşına kadar babasını ölü bildi, yıllarca bana göstermediler. Ben hiç bir zaman kızımı inkar etmedim. Ne zaman çocuğumu görmek istesem kendimi emniyette buluyordum. Annesi ‘Bizi rahatsız ediyor’ diye şikayet ediyordu. Fulya’nın evlendiğini, evlendikten 2 yıl sonra duydum. İki de çocuk yapmış, eşi kaçmış. Bu kadar çelişkinin içinde benim onlarla ilişki kurmam mümkün değildi. Evlendiğimde gencecik bir kızdı. Benim onu eğitmeme imkan yoktu. Anne-kız kavga edip, 10 dakika sonra barışıyorlardı.


Bundan 5-6 sene önce Mersin’de çalışıyordum, Fulya geldi kocasıyla. Baktım çapulcu bir adama vermiş Fulya'yı. Damat beni tehdit etmeye başladı. Annesi Fulya'yı benden uzaklaştırdı. Şimdi kızımın ayağında ayakkabı yokmuş. Zor durumdalarmış. İnsan üzülüyor yaşadıklarına. Ama baba-kız olma fırsatı verilmedi bize. Hayatı boyunca Fulya’yı bana silah olarak kullanacak. Sıkıldım artık. Olmazsa kanuni yola başvuracağım. Kötü bir baba olarak gösterilmek zoruma gidiyor. Benim kızım çocuk değil, 36 yaşında, iki çocuğu var.


Serpil’i ben Serpil yaptım. Saldırganlık sadece bana olsa belki kaldırabilirdim, ama çoluğuma çocuğuma, karıma, anneme, kayınvalideme, etrafımdaki kişilere öyle hakaretler edildi ki onlarla dolmuş bir insanım.

Eşim manevi işkence görüyor


Berkant'ın, kızını görmediği için hep üzüldüğünü söyleyen eşi Engin Hanım, "O bir baba. Kötü olsa herkese karşı kötü olurdu. Çok iyi bir müzisyen, çok iyi bir baba. Bir eş olarak Berkant’ın suçlanmasından, kötü bir baba olarak anılmasından rahatsızlık duyuyorum. Zorla kötü yaptılar. İsmi geçtiği zaman Berkant hastalanıyor. Ne zaman ortaya çıksalar, televizyonda görse kalbi sıkışıyor, sağlığı bozuluyor.


"45'lik"ler


1966

Cici Pabucum / Arabamın Atları

Evvel Zaman İçinde / Uzun Kavak

Şu Aydının Uşağı / Dere Geliyor Dere

1967

Bir İçim Su / Bakkallar Satıyor Karaca Üzüm

Doğum Günün Kutlu Olsun / Gel Güzelim Yavrum

Ah Bekarlık Ah Sultanlık / Bir Yolcum Var

Seni Özlerim / Ah Kızlar

Aşkın Masalmış / Siyah Gözler

1968

Samanyolu / Özledim Seni

Sana Şarkımı Bıraktım / Bin bir Gece Masalı

Sen Sevmeden Sevildin / Senden Güzel Görmedim

Çicekler Gönül Bahçesini Süsler/ Kısmet

İlk Aşk Unutulmaz / Beni Biraz Dinlermisin

1969

Bülbül Yuvası / Elma Şekeri

Hangimiz Bilir / Kim Öğretti

Mevsim Bahardı / Aşkı Tanısan

Cemo / Hayat Sevince Güzel

Aşk Deyip Geçmeyin / Vuruldum Bir Kıza

Nerde İlk Günün Sevinci / Duydunuz mu Aşkı

Kalbimdesin Her Zaman / Aşkım Sana Yeterse

Yıllardan Sonra Dönersen / Bilemem ki Bilemem ki

Çıkarsın Her Yerde Karşıma / Doyulmaz Bakışına

Kıymetini Bilseydim Ben Eğer / Çok Yaşa

Ah Bu Kızlar / Eğer Dünyaya Yeniden Gelseydim

Seni Bulsam Seni Beklerken / Yanımda Olsaydın

Al Beni de / Ne Zaman Ne Zaman

İçimden Sadece Ağlamak Geliyor / Aşk Çiçeği

1970

Değişmeyen Ne Kaldı / Sana Gönül Verdim Diye

Sevdim Seni / Mecnun Gibiyim

Aklın Nerdeydi / Kendim Ettim Kendim Buldum

Ayrılık/ Adın Aşkmıdır

Ayşe / Aşkı Bana Sorarsan

1971

Birazdan / Kim Olduğunu Bir Bilsem

Aşkda Bunlar Yasak / Kolay Değil Seni Unutmak

Sen Unutamazsın / Seni Sevmek İstiyorum

1972

Izdırap Çocuğu / Fani Dünya

Ne Arayan Var Ne De Soran / Gönül Büyüsü

Herkes Unutur Sen Unutamazsın / Yine Yalnızım

İhtiyacın Olursa / Aşk Bir Yalnızlık Rüzgarı

Ayrılık Deyince / Kısmet Olursa

Dinle Son Sözüm Sana / Sonbahar

Seni Bulsam / Doyulmaz Aşkına Bakışına

Yalancı / Süt İçtim Dilim Yandı

Çok Yalnızım / Düğün Şarkısı

Bütün Dualarım Seninle / Tövbe Ettim

Kimbilir / Siyah Gözler

Sensizlik / Ayrı Düşeli

İlk Aşkım / Ayrılık Kolay Olsa / Zor Gelir Gurbet / Gülüm Çiçeğim / Baharı Ben Neyleyim/ Ey Sevda

1973

Selam Söyle Görürsen / Kimse Çalmadı Kapımı

1974

Bekle Beni / Ben Sen O

Aşka Benden Gidilir / Beraberiz

Bitti Nasıl Olsa / Sevdalı Değil misin

Neden Çıktın Karşıma / Bir Sır Ki Çözülmez

Sevmek Gibi Var Mı / Tövbe Etmiştim Aşka


"Long Play"ler


1974 - Ah Kızlar (Toplama LP)

1993 - Samanyolu - 93

2001 - 40 Yılın Listebaşı Şarkıları

2006 - Bir Zamanlar 2




7 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Comentarios


bottom of page